דפים

יום ראשון, 20 בינואר 2013

זה עובד - אל תיגע או טעות ניקוב


איש מחשבים ובנו מטיילים על שפת הים. שואל הבן : "אבא, למה השמש תמיד זורחת בצד ההוא ותמיד שוקעת פה בים"
האב חושב כמה דקות, ולבסוף עונה : "זה עובד ! אז אל תגע !
לביטוי הזה יש מקבילה עברית דומה "לא מחליפים סוס מנצח" או "לא מחליפים סוסים בעלייה" אבל מקור הבדיחה הוא כנראה הביטוי  If it ain't broke' don't fix it""
והויקיפידיה מייחסת אותו ל Bert Lance
כאשר נחת פה ה- F-15 הראשון ב- 1977 היה כושר החישוב על סיפונו גדול יותר מאשר כל המחשבים בישראל כולם ביחד.
10 שנים מאוחר יותר נערך בתעשייה האווירית לישראל  טקס הוצאה משירות של מכונת ניקוב כרטיסי מחשב האחרונה. הטקס נוצל כדי לציין את ההתקדמות העצומה שחלה בעולם כולו בכלל ובתעשייה האווירית בפרט. מהתקופה שבה De Bugging   היה בעיקר ריסוס "פליט" על ביצי ג'וקים (ג'וק באנגלית = Bug )  שקיננו בקרביים החמימים של המחשב היחיד שהיה אז -  ועד לתקופת הלביא, מערכות עיבוד הנתונים שלו היו בעלות כושר חישוב של יותר מכל המחשבים בישראל באותה תקופה גם יחד.
אך עדיין, במקומות רבים, וגם בבתי המלאכה של התעשייה האווירית , נותר סרט נייר מנוקב כאמצעי להזנת נתונים למחשביהן של מכונות עיבוד שבבי ה- CNC. בסביבה בה יש רעש אלקטרומגנטי חזק, הנובע ממנועי המכונות, ומתפסניות מגנטיות על שולחנות העיבוד, רק סרט נייר מנוקב הוכיח אמינות ועמידות. החיסרון העיקרי היה הנטייה להיקרע.  אחת הדרכים לבקרת נכונות האינפורמציה, הייתה טכניקה מראשית ימי הכרטיס הנוקב, עוד במאה ה-19, והיא בדיקת מספר החורים בכל טור. בכל כרטיס או סרט הייתה שורת נקבים שיעודה היחידה היה להשלים את מספר החורים בטור למספר זוגי (או למספר אי זוגי, תלוי בשיטה שנבחרה). אם הסרט או הכרטיס היה נקרע, הסיכוי שהשלמה תתקיים היה אפסי, וכך ידענו שהכרטיס פגום.  האמצעים לביצוע פעולה זו, זכו לפתוח ושכלול לאורך למעלה ממאה שנים.
עם השתכללות הטכניקות למיסוך ציוד אלקטרוני, יצא גם הסרט המנוקב מהשרות, אולם נאמנים לכלל הידוע "אם זה עובד אל תגע" -  האמצעים לבקרת הסרט, לא הושלכו לאשפה שהרי הם שימושיים לבקרה של כמה סוגי העברת אינפורמציה.
כך קרה שקיבלתי טלפון עצבני ממישהו ששאל אותי מה זה יכול להיות " Punch Card Error "
הודעת השגיאה בעלת אופי פרה-היסטורי , נשלחה מרכיב תוכנה, של C++   (בורלנד מראשית שנות ה-90 ) שעדיין השתמש במודול ישן בדוק ומנוסה, עבור מערכת חדשה להמרת תקשורת טורית למקבילית ולהיפך Serializer/Deserializer (SerDes  - מבוטא סיר-דיז)
גם במערכת החדשה אחת האפשרויות לבקרת שגיאות היא ע"י בדיקת זוגיות Parity Check ומסיבות היסטוריות במקום לומר Parity bit error  או משהו דומה השתמשו במונח הישן שנלקח מהתת-רוטינה הישנה והטובה.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה